Kindergezondheid

Iedere ouder wil het beste voor zijn/haar kind. Maar hoe weet je wat het beste is? Waar leer je dat? 

In de huidige maatschappij wordt het je als ouder ook niet makkelijk gemaakt. Veel producten die je in de supermarkt vindt zijn sterk bewerkt en bevatten vaak niet de juiste ingrediënten die een opgroeiend kinderlijf nodig heeft. 
Om gezond te ontwikkelen en gezond te blijven heeft een mens en zeker een opgroeiend kind de juiste macronutriënten, vitaminen en mineralen nodig. De invloed van voeding op de ontwikkeling van een kind en de gezondheid als volwassene wordt helaas zwaar onderschat.

Te veel kinderen hebben al gezondheidsproblemen zoals overgewicht of zelfs obesitas, adhd of diabetes type 2.
Veel van deze ziektes zijn eigenlijk ziektes die je linkt aan oudere mensen. 
Het lichaam schreeuwt om gezonde voedingsstoffen om goed te kunnen functioneren. Juist in de kindertijd heeft een opgroeiend kind behoefte aan de juiste voedingsmiddelen. En vergeet dan vooral het brein niet.
Als je echter een blik werpt in de 10-uurtjes en lunchtrommels is daar veel winst te behalen. En hoewel een aandoening of uitdaging niet alleen op voeding neer komt, is voeding wel het gemakkelijkst te beïnvloeden en zijn er grote resultaten te verwachten. 

Wil jij alvast beginnen met een gezond 10-uurtje? Vervang dan de suikerrijke Sultana of Liga voor een appeltje met kaneel. Dan voed je je kind in plaats van dat je het lichaam alleen maar vult.

Heb je meer begeleiding nodig? Neem dan contact met me op. Een intake is altijd gratis!

Macronutriënten

Een opgroeiend kinderlijf (maar ook dan van een volwassene) heeft macronutriënten nodig. Maar wat zijn dat dan?

Macronutriënten zijn de belangrijkste voedingsstoffen voor je lichaam. Ze worden opgedeeld in drie groepen: vetten, eiwitten en koolhydraten. Ze leveren energie maar ook bouwstoffen. Om gezond te blijven heeft het lichaam een combinatie van deze drie macrovoedingsstoffen nodig.

Vetten
Veel mensen zijn bang voor vetten, terwijl vetten juist nodig zijn. Zeker voor een opgroeiend kinderlijf. Vetten zijn onder andere belangrijk voor de opbouw van de hersenen en het zenuwstelsel. Kinderen in de groei hebben een grotere behoefte aan vetzuren dan een volwassene. Een tekort kan namelijk bijdragen aan een verstoring van het zicht, de motorische ontwikkeling en leerachterstanden.

Eiwitten
Eiwitten (dierlijk of plantaardig) zijn onder andere een belangrijke bouwstof voor de botten en spieren en voor de rode bloedcellen en immuuncellen.

Koolhydraten
Er zijn twee soorten koolhydraten:

  • Enkelvoudige koolhydraten
  • Meervoudige koolhydraten


Enkelvoudige koolhydraten noemen we ook wel suikers. Deze suikers kunnen snel in ons bloed worden opgenomen. Dit lijkt handig voor snelle energie, maar eigenlijk is dat het niet. Het leidt namelijk tot overmatig gebruik van deze suikers en dat zorgt dan weer voor een verstoorde bloedsuikerspiegel. En dat is hét recept voor ontwikkeling van overgewicht, ontstekingsziektes en diabetes type 2.

De meervoudige koolhydraten noemen we ook wel zetmeel. Deze groep bestaat ook weer uit twee groepen: verteerbare koolhydraten en onverteerbare koolhydraten. En vooral die laatste groep, de onverteerbare koolhydraten, zijn de belangrijkste. Het zijn de vezels. Onmisbaar voor onze darmflora. 

Zie jij door de bomen het bos nog? Laat ik je helpen:
Goede vetten zijn onder andere olijfolie, vette vis en avocado.
Eiwitten vind je in kip, ei, noten, pitten en zaden.
En met betrekking tot de koolhydraten geef ik je het advies om zover mogelijk weg te blijven van de snelle suikers (mueslirepen, fruitsappen) en te gaan voor vezelrijk; groente, fruit en zelfgemaakte bananenbrood.

Denk je dat je meer hulp nodig hebt? Volg me dan op Instagram; daar deel ik regelmatig recepten. Of neem contact met me op.

Wat geef jij je kinderen te drinken mee naar school?

Feit is dat kinderen te veel suiker binnen krijgen. Een snoepje, een koekje of een ijsje voor tussendoor, en het kan best, als het maar binnen de perken blijft.
Pakjes drinken zijn super handig voor onderweg of mee te nemen naar school. Niet iedereen weet dat in deze pakjes drinken behoorlijk wat suikers zitten, wel vijf suikerklontjes per pakje!


Een teveel aan suiker kan de nodige klachten geven, denk aan concentratieproblemen, hyperactiviteit, vermoeidheid, eczeem en bloedsuikerschommelingen. 
Maar ook op lange termijn zijn de klachten niet mild. Overgewicht, ontstekingen, stemmingswisselingen, verhoogd cholesterol en welvaartsziekten als hart- en vaatziekten en diabetes type 2.

Wat ga je ze dan meegeven naar school? 
Sommige pakjes drinken zijn ook zonder suiker te verkrijgen en zijn dan gezoet met zoetstoffen. Helaas zijn zoetstoffen ook niet het juiste gezonde alternatief.
Het allerbeste om te drinken is gewoon water. En mocht je dat te saai vinden dan maakt een leuke fles met een toffe print het al veel leuker. Daarnaast kun je ook het water zelf opleuken. Denk een aan het toevoegen van wat stukjes fruit of groente: komkommer en sinaasappel, munt en limoen, appel en bosbessen. Het ziet er niet alleen heel vrolijk uit, het geeft ook een gezond smaakje aan je water!

Welke smaak ga jij als eerste uitproberen?